[an error occurred while processing this directive]
In deze cursus wordt u in vier samenhangende bijeenkomsten bijgepraat over belangrijke filosofische kwesties over kunst en afbeelding.
De Cacaofabriek, Cacaokade 1, Helmond, zaal n.n.b. maandagavond, 18.30 - 20.30 uur, 4 tot en met 25 november. Kijk voor de onderwerpen in onderstaand weekschema.
Handouts komen beschikbaar na afloop van ieder college. Vraag docent om inloggegevens.
Waarom is het belangrijk dat kunst echt is en niet vervalst--zien we het verschil wel? Welke soorten vervalsing zijn er? Is een 3-D print van een schilderij gewoon een vervalsing, of iets anders? Wat is het belang en het probleem met copyright? Waarom is artistieke authenticiteit, de kern van deze kwesties, voor ons zo belangrijk? En om welke authenticiteit gaat het dan? Een objectieve of een subjectieve?
Stijlen van fotografie: 1. abstract; 2. verhalend; 3. het niet-geziene afbeelden. Causale vs. intentionele afbeeldingen (Fotografie is wezenlijk anders dan schilderkunst: hoe is de maker zichtbaar in een foto, dan wel een schilderij? De traditie van de Byzantijnse iconen.
Bij een portret presenteert het model zich (aan de portretmaker); Bij een zelfportret geeft de maker weer hoe hij/zij zichzelf ziet (o.a. zelfportretten van Philip Akkerman). Aan wie presenteer je je als je een selfie maakt? En vooral: hoe doe je dat?
Kun je van jezelf zeggen dat je authentiek bent? Wat is menselijke schoonheid, en is het gewoon een ander woord voor aantrekkingskracht zoals evolutie-esthetici beweren? Dik en dun, en afstand; Plato en Kant; Levinas. Wat doen we als we ons gelaat met cosmetische chirurgie veranderen? Hoeveel last heeft de ander daarvan?