Utrecht University            

Rob van Gerwen's | Welcome | Teaching | Research | Contact | Weblog | Sitemap | Consilium Philosophicum

Courses | Index | Kunst en het kwaad | Filosofie in praktijk | Het Schone: kunstfilosofie | HHRS: Kunst en digitalisering | HOVO: diverse
Extra-curricular Blackboard | Leeronderzoek esthetica | Mind and Art | Art and morality | Capita Selecta Aesthetics

Rob van Gerwen

| Begrippen | Blackboard |
| inhoud | inschrijving | leerdoelen | literatuur | bijeenkomsten | Blackboard | locatie | toetsing | colleges |

Rob van Gerwen, Ph.D.

Kunst en het kwaad, Esthetica

FI2V19009
periode 2, 2020-21

07 November 2022 (14:54)

Roland Ophuis

Roland Ophuis: "Vrouw met kruis (Rwanda 1996)".

2001.

Inhoud

In deze cursus behandelen we actuele filosofische kwesties rond de (hedendaagse) kunsten. De rode draad is het idee dat deze kwesties voor het grootste deel ontstaan door een overschrijding van wat morele grenzen van de kunsten lijken te zijn.
Toen Duchamp de autonomie van de kunst ter discussie stelde deed hij dat met een urinoir. Als het gaat om de authenticiteit van een uitvoering van muziek gaat het erom vervalsing te voorkomen. Vervalsingen zijn misdadig maar ze confronteren ons altijd weer met aannamen over de goede bedoelingen van kunstenaars en de onbetrouwbare rol van de markt, alsook over de identiteit van het kunstwerk. Fotografie is een kunstvorm, maar waarom? Toch niet alleen omdat het plaatjes zijn (zijn alle plaatjes soms kunst?)? Zijn iconische foto's —die onder meer geroemd worden om hun esthetische kracht— bijvoorbeeld kunstwerken? En hoe kan het dat wij ons gewillig laten meeslepen door een film over een psychopaat? Tegenwoordig vinden we meer en meer geweld en sex in de kunsten. Maar kan pornografie wel kunst zijn? Of propaganda — Leni Riefenstahls Triumf des Willens? Hoe moeten we over deze laatste vragen hygiënisch nadenken?
Deze voorbeelden wijzen in één richting: dat we eigenlijk menen dat kunst goed is: inherent goed en goed voor mensen en de cultuur. Dit besef vormt de rode draad door de nieuwe thema's uit de kunstfilosofie die we in Kunst en het kwaad/esthetica zullen behandelen.

Inschrijving ...

De inschrijving voor deze cursus loopt via OSIRIS.

Cursusdoelen

Studenten weten na afloop van de cursus hoe kwetsbaar ieder denken over kunst is, en welke de filosofische uitdagingen zijn die er van de hedendaagse experimenten in de kunsten uitgaan. Ook hebben ze grip op de aard van filosofische vragen. Kunstwetenschappers onder de studenten leren daarenboven kritisch naar hun eigen vakgebied te kijken. Wat is, bijvoorbeeld, artistieke stijl? Is het stijlbegrip waarmee we een renaissance schilderij identificeren vergelijkbaar met het stijlbegrip dat we bij een individuele schilder, zoals Picasso, toepassen?

Literatuur

Cahn, Steven M., and Aaron Meskin, eds. 2007. Aesthetics: A Comprehensive Anthology. Oxford: Blackwell.

Plus enkele losse teksten, worden via Blackboard aangeboden.

Online bijeenkomsten (Teams)

Je ontvangt in de week voordat de colleges starten een inlogcode voor Teams over mail via Blackboard (zorg dat je tijdig bent ingeschreven).

Maandag, hoorcollege: 13.15-15.00
Dinsdag: opdrachten inleveren
Donderdag, hoorcollege: 11.00-12.45

De hoorcolleges

1. De hoorcolleges zowel op maandag als op donderdag duren 90 minuten. Ik deel dat op in drie keer 30 minuten, met 2x10 minuten pauze, waarin via de chat vragen gesteld kunnen worden.

2. Je kunt verder de hele tijd vragen stellen in de chat, en wat we daarvan niet bespreken stel ik achteraf nog aan de orde, in een aparte tekst. In principe maak ik na iedere bijeenkomst zo'n tekst, die ik oplaad naar Blackboard, zie [Leeswerk/Discussies naar aanleiding van de colleges].

3. Zo ziet het er op maandag uit:
(a) 13.15: aanvang hoorcollege.
(b) 13.45: pauze, vragen via de chat.
(c) 13.55: vervolg hoorcollege.
(d) 14.25: pauze, vragen via de chat.
(e) 14.35: vervolg hoorcollege.
(f) 15.05: einde college. (Nu komt de opdracht beschikbaar in Blackboard; meer hieronder). Ik probeer hierna nog 20 minuten in Teams te blijven hangen voor vragen via de chat. Zie verder hieronder.

4. En zo op donderdag:
(a) 11.00: aanvang hoorcollege.
(b) 11.30: pauze, vragen via de chat.
(c) 11.40: vervolg hoorcollege.
(d) 12.10: pauze, vragen via de chat.
(e) 12.20: vervolg hoorcollege.
(f) 12.50: einde college (mogelijk stoppen we al om 12.45). Ik probeer hierna nog 20 minuten in Teams te blijven hangen voor vragen via de chat.

Houd tijdens de colleges menti.com beschikbaar op je iphone.
Aanbevolen wordt om vooraf handouts van de colleges uit te printen, zodat je niet alles van de beamer presentaties hoeft over te schrijven. Zie Blackboard.
Er is geen vast spreekuur. Wie buiten de chats nog vragen heeft, kan me via email bereiken; eventueel via een individuele Teams-sessie.

Het werkgroepdeel

1. Het werkgroepdeel smeren we uit over een dag, waarbij we het aan de studentengroepjes (bestaande uit maximaal 6 studenten) zelf overlaten om een en ander in te plannen. Dat inplannen doen jullie onderling, en het best steeds na het hoorcollege (omdat jullie elkaar dan zeker goed kunnen bereiken).
[De groepssamenstelling kan door omstandigheden veranderen, dus controleer vooraf altijd in Blackboard met wie je precies in je groep zit. (Daar moet je toch al heen voor het ophalen van de opdracht.)]
2. Deze werkgroep vindt plaats tussen maandag na het hoorcollege en dinsdag 15.00 uur [inlevertijd is verruimd].
3. Iedere groep krijgt in Blackboard na het college-deel (vanaf 15.00 uur) de werkgroepsopdracht en die blijft aldaar beschikbaar tot een kwartier na het inlevermoment (daar kom ik zo op).
4. Maandag, tussen 16.00 en 17.00 uur maakt een vertegenwoordiger van jouw groep in PeerGrade een groep aan met de leden van jullie groep (die hebben deelgenomen), en levert dan jullie tekst in in PeerGrade. Houd deze tekst, zoals je hem nu in PeerGrade indient, anoniem, dus noem de deelnemers niet in de tekst. Geef hem alleen de naam van jullie groep (Groep 7, bijvoorbeeld).
5. Maandag, tussen 17.00 en 21.00 uur levert iedereen individueel commentaar in PeerGrade op een groepstekst die PeerGrade je aanreikt.
6. Vanaf maandag 21.00 uur kunnen jullie met je groepje het commentaar op jullie eigen tekst verwerken. Reageer eerst in PeerGrade op de commentatoren, laat je commentatoren weten of je iets aan hun opmerkingen gehad hebt; als je het niet eens bent met bepaalde opmerkingen onderbouw dan je verweer (ook het geven van commentaar is een leerproces). Daarna begin je met het verwerken van het commentaar in de tekst van je eigen groep.
7. De opdracht wordt in Blackboard ingeleverd voor dinsdag 15.00 uur. Noem nu in jullie tekst alle groepsleden die actief hebben meegedaan met deze tekst. Lever een word.doc(x) in, geen pdf. (Om 15.15 uur sluit de inlevermogelijkheid in Blackboard definitief. Neem geen risico, mik uiterlijk op 15.00 uur.)
8. Wanneer je precies wat doet, hangt van je eigen groep af, maar zorg wel dat het binnen de afgesproken termijnen plaatsvindt.

Toetsing en becijfering

Zorg ervoor dat je de facultaire regels over fraude en plagiaat begrijpt en ook opvolgt.

Bij de toetsen (die je thuis maakt) worden alle behandelde teksten en onderwerpen bekend verondersteld, maar de eindtoets bevraagt expliciet alleen de stof van de tweede helft van de cursus.

Cijfers

Alle onderdelen krijgen een cijfer tussen 0 en 10. In het eindcijfer worden die echter verschillend meegewogen.

In formule: eindcijfer = (3*tussentoets + 4*eindtoets + 3*opdrachten)/10

De docent behoudt zich het recht voor om de maximale score voor te laat ingeleverde opdrachten te verlagen naar 8/10, hoe goed ze ook gemaakt zijn.
[Dat is wel zo eerlijk tegenover degenen die wel op tijd waren].

Verdere details

Alle details voor de cursus zijn via deze website beschikbaar.
De cursus heeft ook een (niet-interactief) weblog.
Extra materialen, plaatjes en teksten worden via Blackboard aangeboden aan ingeschreven studenten. Losse teksten kun je doorgaans ook zelf downloaden via de UB: Digitale tijdschriften. Doe dit ofwel vanaf een locatie op de UU, of via deze link vanaf iedere andere locatie.

Disclaimer: Eventuele veranderingen deel ik mee op college en via Blackboard.

College overzicht

Interessante evenementen of fenomenen

N.n.b. (meld me even wat jou interessant lijkt)

Kijk op enig moment naar deze documentaire over Lee Strassberg, de man achter Method Acting, met Nederlandse ondertitels (we komen hier in het college over film op terug):

https://www.youtube.com/embed/npQm7-GjRQs

maandag 9 november 2020
College 1 Inleiding: De tijd en ruimte van de kunstvormen

Magritte:  Condition Humaine

La Condition Humaine.

René Magritte, 1933.

Wat is filosofie? Wat zijn open en gesloten vragen? Wat is filosofie van de kunst? Is het wel een zelfstandige filosofische discipline? Hoe verhoudt ze zich tot andere filosofische disciplines, als epistemologie, ethiek en ontologie? Wat is er typisch voor de analytische benadering? Wat is kunst? Is kunst niet ten einde, zoals Hegel betoogde? Het moderne systeem van de schone kunsten. Is kunst misschien filosofie geworden (Danto over Warhols "Brillo dozen") of verdwijnt de kunst omdat ze tegenwoordig volledig digitaliseert? Bestaat er algoritmische computerkunst?
Wat zijn de thema's? Vandaag: de ruimte en tijd die ieder van de kunstvormen innemen. Hoe gaan we in deze cursus te werk?

Voorbeelden

A History of Art Forgery, met veel voorbeelden uit alle tijden.
Matthew Hunt's blog-entries on censorship
Art we don't like.
Marco Evaristti stelt een goudvis in een blender tentoon. Zie: Liquidising goldfish 'not a crime'

Waar we op college naar gaan kijken of luisteren:

  • Godard, Les Carabiniers. (selectie: 3 min.)
  • Ben Lewis: Art Safari: Relational Art (20 min.) (discussie)


Vooraf lezen:

Plato. 2008. "The Republic." In Aesthetics: A Comprehensive Anthology, edited by Steven M. Cahn and Aaron Meskin, 24-33. Oxford: Blackwell. Aristotle. 2008. "Poetics." In Aesthetics: A Comprehensive Anthology, edited by Steven M. Cahn and Aaron Meskin, 41-56. Oxford: Blackwell.

donderdag 12 november 2020
Geen college

maandag 16 november 2020
College 2 Kunstvormen en kunstwerken (en kunst)

Om kunst te definiëren moeten we rekening houden met drie conceptuele niveaus: kunst in het algemeen, kunstvormen en individuele kunstwerken. Lessing zei in de achttiende eeuw al bemerkenswaardige dingen over de fenomenologie van kunstvormen.


Vooraf lezen:

Lessing, Gotthold. 2008. "Laocoon." In Aesthetics: A Comprehensive Anthology, edited by Steven M. Cahn and Aaron Meskin, 123-30. Oxford: Blackwell. Tilghman, Benjamin R. 1984. "Art Worlds and the Uses of 'Art'." But is it Art? Oxford: Blackwell, pp. 47-70. [Blackboard]


Verdieping (facultatief):

Kristeller, Paul Oskar. 2008. “The Modern System of the Arts.” In Aesthetics: A Comprehensive Anthology, edited by Steven M. Cahn and Aaron Meskin, 3–15. Oxford: Blackwell.

donderdag 19 november 2020
College 3 Wittgenstein

Passages uit de lectures. Wittgenstein breekt met speculatieve tendensen in de discipline van de esthetica en keert terug naar de concrete situatie waarin we oordelen, of de waarde van dingen of gebeurtenissen zien, of maken.


Vooraf lezen:

Wittgenstein, Ludwig. 1938-1946. Lectures & Conversations on Aesthetics, Psychology and Religious Belief. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, Lecture I, p. 1-18. [Blackboard]


Verdieping (facultatief):

Wittgenstein, Ludwig. 1977. Remarks on Colour. Edited by G.E.M. Anscombe. Translated by Linda L. McAlister and Margarete Schättle. Oxford: Blackwell.

maandag 23 november 2020
College 4 Definitie

Wat zijn de noodzakelijke en voldoende voorwaarden voor iets om kunst te zijn? Is Duchamps Fountain een kunstwerk, en zo ja, heeft het dan eigenschappen die alle kunstwerken hebben en die alleen kunstwerken hebben? Of moet kunst gevoelens van de kunstenaar uitdrukken, of een esthetische ervaring opwekken (en wat is dat dan?)? In de vijftiger jaren van de vorige eeuw is hierover een debat ontstoken met een artikel van Morris Weitz die een Wittgensteiniaans antwoord op de vraag gaf naar de definitie van kunst: wat kunst bijeen houdt is niets anders dan een soort familiegelijkenis. Enz.


Vooraf lezen:

Weitz, Morris. 2008. "The Role of Theory in Aesthetics." In Aesthetics: A Comprehensive Anthology, edited by Steven M. Cahn and Aaron Meskin, 409-16. Oxford: Blackwell. [ook: Blackboard] Dickie, George. 2008. "What is Art? An Institutional Analysis." In Aesthetics: A Comprehensive Anthology, edited by Steven M. Cahn and Aaron Meskin, 426-37. Oxford: Blackwell. Levinson, Jerrold. 1990. "Defining Art Historically." In Music, Art & Metaphysics, 3-25. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. [Blackboard]


Verdieping (facultatief):

Davies, Stephen. 1991. Definitions of Art. Ithaca: Cornell University Press.

donderdag 26 november 2020
College 5 Vervalsing

Waarom vinden we een vervalsing minder waard dan zijn origineel? Zien we het verschil wel (als de vervalsing perfect is)? Hoe stellen we vervalsing vast? Hoeveel typen vervalsing bestaan er en welke soorten authenticiteit zijn daarbij in het geding? Wat is authenticiteit?
Muziek kan niet vervalst worden, dankzij notatie-schrift. De partituur heeft de muziek dus van vervalsing geëmancipeerd. Dat was voordat we muziek-uitvoeringen konden vastleggen. Nu lijkt de CD muziek weer van de partituur te emanciperen. Uitvoeringen kun je vervalsen (denk aan Joyce Hatto).

Waar we op college naar gaan kijken of luisteren:
Jeff Koons, "German Shepherd Puppies". (The late show) [duur: 13 minuten]; jazz pianist, Lennie Tristano: "Turkish Mambo"
Internet:
Appropriationistische jazz-musici spelen Miles Davis' Kind of Blue. Oordeel zelf.
Reproducties en toelichting over Han van Meegeren
Andere vervalsingen enlisted only
Over de vernieling en restauratie van Barnet Newman's Cathedra, in 1997
Interview met Jeff Koons, door Klaus Ottmann, 1988, Journal of Contemporary Art.
over Koons's cases
Paul Bloom: The Origins of Pleasure


Vooraf lezen:

Lessing, Alfred. 1965. “What is Wrong with a Forgery?” Journal of Aesthetics and Art Criticism 23 (4): 461–471. [Blackboard] Dutton, Dennis. 1979. “Artistic Crimes: The Problem of Forgery in the Arts.” The British Journal of Aesthetics 19:302–314. [Blackboard]


Verdieping (facultatief):

Denis Dutton on Forgery and Plagiarism

maandag 30 november 2020
College 6 Popmuziek

Eerst emancipeert muziek van zang (autonome muziek; instrumentele muziek), dan van het lichaam van de uitvoerder (door de partituur); in popmuziek zijn beide weer op volle sterkte terug.

In klassieke muziek hangt de identiteit van een werk af van de notatie in de partituur. In popmuziek van degenen die de muziek uitvoeren. Veel meer mensen houden van popmuziek dan van klassieke muziek, en misschien wel om andere redenen: wat zegt dat over onze cultuur?

Waar we op college naar gaan kijken of luisteren:

  • Albert Ayler, Summertime
  • Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan: "Voodoo Child"


Vooraf lezen:

Scruton, Roger. 2007. “The Decline of Music Culture.” In Arguing about art. Contemporary Philosophical Debates. Third edition, edited by Alex Neill and Aron Ridley, 121–36. London: Routledge. [Blackboard] Gerwen, Rob van. 2012. "Hearing Musicians Making Music. A Critique of Roger Scruton's notion of 'Acousmatic Experience'." Journal of Aesthetics and Art Criticism 70:1 Spring:223-230. [Blackboard] Gracyk, Theodore. 2007. “Music’s Worldly Uses, or How I Learned to Stop Worrying and to Love Led Zeppelin.” In Arguing about art. Contemporary Philosophical Debates. Third edition, edited by Alex Neill and Aron Ridley, 137–50. London: Routledge. [Blackboard]


Verdieping (facultatief):

donderdag 3 december 2020
Geen college
Bereid je voor op de eerste toets.

maandag 7 december 2020, Tussentoets

Tussentoets, stof t.m. HC6, via Blackboard.

donderdag 10 december 2020
College 7 Fotografie als een kunst

Vietnam, napalm aanval

Nick Ut, ``Cong Huynh, Vietnam''.

The Associated Press. Trangbang, South Vietnam, 8 June 1972. Phan Thi Kim Phuc flees from the scene where South Vietnamese planes have mistakenly dropped napalm. (World Press Photo, 1972).

Fotografie is een causaal procédé en de kunstenaar kan er zijn artistieke intenties niet in kwijt. Daarom is fotografie geen kunst. (Scruton)

Picasso's Guernica is zeker een iconische afbeelding, maar wanneer is een foto iconisch? Waaraan moet een foto voldoen om een iconische status te krijgen? Iconische foto's zijn doorgaans esthetisch erg sterk en ze geven in een oogopslag een dramatische scene in zijn essentie weer. Ze laten het lijden van individuen zien, maar portretteren ze die individuen? Zijn iconische foto's kunstwerken? Is er misschien een historisch verband met Byzantijnse iconen?


Vooraf lezen:

Azoulay, Ariela. 2008. The Civil Contract of Photography. New York: Zone Books. Introduction. [Blackboard] Scruton, Roger. 1981. "Photography and Representation." Critical Inquiry, Vol. 7, No. 3. (Spring, 1981), pp. 577-603. [Blackboard] Barthes, Roland. 2000 (1980). Camera Lucida. Translated by Richard Howard. London: Vintage. [Selectie, Blackboard]


Verdieping (facultatief):

Gerwen, Rob van. 2013. “Wachten op beeld. De tragische retorica van iconische foto’s.” Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte 105 (1): 40–54. Gerwen, Rob van. 2006. “Nader tot het beeld. Over spiegels, foto’s en aurata.” Feit & fictie, vol. VI, 32-42. Benjamin, Walter. 1973 (1936). “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit.” In Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit, Walter Benjamin, 7–64. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

maandag 14 december 2020
College 8 Schilderkunst

Iedereen heeft wel eens geverfd, maar wat maakt schilderen tot een kunst? Kunnen apen kunstwerken schilderen? Of computers? En hoe staat het met schilders die andermans werken letterlijk naschilderen en dit als hun eigen werk presenteren (appropriationisten)—een vervalsing die als authentiek wordt gepresenteerd?

Kindertekening

Kindertekening.

Dit is toch ook kunst? Waarom niet?

Waar we op college naar gaan kijken of luisteren:

  • Henri-Georges Clouzot: Le Mystère Picasso [duur: 75 minuten--selectie]


Vooraf lezen:

Wollheim, Richard. 1993. "Pictorial Style: Two Views." In The Mind and its Depths, 171-184. Cambridge (Mass.), London (England): Harvard University Press. [Blackboard] Irvin, Sherri. 2005. "Appropriation and Authorship in Contemporary Art." The British Journal of Aesthetics 45:123-37. [Blackboard]


Verdieping (facultatief):

Goldblatt, David. 1984. “Self-Plagiarism.” Journal of Aesthetics and Art Criticism 43:71–77. "http://www.jstor.org/stable/430193" McFee, Graham. 2001. “Richard Wollheim on Representation (and Expression).” In Richard Wollheim on the Art of Painting. Art as Representation and Expression, edited by Rob van Gerwen, 151–70. Cambridge, New York: Cambridge University Press.

donderdag 17 december 2020
College 9 Film

De camera als actor. Dogma '95.
Door met de camera op de tranen in te zoomen breng je een gevoelsleven beter over (of niet?)?

Om wiens gevoelsleven gaat het in films? Toch zeker niet dat van het personage, want dat bestaat niet:
Gregory Currie, in Image and Mind, waarin filosofie van de film wordt bedreven in het licht van recente ontwikkelingen in de 'cognitive science', stelt dat "A fiction does not have the kinds of properties-shape, size, colour-that could be represented pictorially."
Waar we op college naar gaan kijken of luisteren: (De vele mogelijke functies van montage).

  • Vinterberg: Festen
  • Stanley Kubrick: The Shining (Selectie)


Vooraf lezen:

Lezen:
Cavell, Stanley. 1979. The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film. Enlarged edition. Enlarged. Cambridge: Harvard University Press. [Selectie, Blackboard] Walton, Kendall L. 1998. “On Pictures and Photographs: Objections Answered.” In Film Theory and Philosophy, edited by Richard Allen and Murray Smith, 60-75. Oxford: Oxford University Press. [Blackboard]


Verdieping (facultatief):

Gerwen, Rob van. 2002. "De ontologische drogreden in de analytische esthetica." Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte 94:109-123. [Blackboard]

maandag 21 december tot en met donderdag 7 januari
Geen colleges: Kerstvakantie

maandag 11 januari 2021
College 10 Kan pornografie kunst zijn?

Beeldende kunst bestaat voor een groot deel uit afbeeldingen, al dan niet figuratief. Pornografie ook. Kan pornografie ook kunst zijn? Ja toch, waarom niet? Of toch niet—maar waarom dan niet? Omdat ze te expliciet zijn, omdat seks in de publieke ruimte immoreel is? Omdat niet iedereen er tegen kan?


Vooraf lezen:

Levinson, Jerrold. 2008. "Erotic Art and Pornographic Pictures." Philosophy and Literature. 29: 228-240. Mag Uidhir, Christy 2009. "Why Pornography Can't Be Art." Philosophy and Literature 33:193-203.


Verdieping (facultatief):

Gerwen, Rob van. 2004. “Pornografie en propaganda in de kunst.” In Transgressie in de kunst. Jaarboek voor esthetica 2004, edited by Bart Vandenabeele en Koen Vermeir, 129–36. Budel: DAMON. »  (Internet) Gerwen, Rob van. 2017. “How To Do Things With Pictures. On the Incommensurability of the Pictorial Practices of Pornography and Art.” (ms.)

donderdag 14 januari 2021

College 11 Censuur en Publieke Kunst.

Censuur, is het te verdedigen?

Richard Serra: Tilted Arc

Richard Serra: Tilted Arc.

March 11 1989, a 12-foot-high, curving, inclined wall of corten steel in Federal Plaza, New York.

Kunst in de publieke ruimte, gelden daar andere criteria voor? Mag daar alles wat in de musea mag? Een publiek kunstwerk ontleent zijn betekenis vaak voor een deel aan zijn omgeving, het is "site-specific". Dus het valt te verwachten dat een publiek kunstwerk zijn publiek roert (in positieve of negatieve zin, zoals we dat van kunst gewend zijn). Ben je dan niet heel klein-burgerlijk als je bezwaar maakt tegen een bepaald publiek kunstwerk? (Mag men eisen dat mensen niet "klein-burgerlijk" zijn).

Vooraf lezen:

Hein, Hilde. 1996. “What is Public Art? Place, time and meaning.” Journal of Aesthetics and Art Criticism 54:1–7. [Blackboard] Horowitz, Gregg. 1996. “Public art/public space.” Journal of Aesthetics and Art Criticism 54:8–14. Kelly, Michael. 1996. “Public art controversy.” Journal of Aesthetics and Art Criticism 54:15–22.

Verder lezen? (Geen toetsstof)

Devereaux, Mary. 1993. “Protected Space: Politics, Censorship, and the Arts.” Journal of Aesthetics and Art Criticism 51:2:207–15. "http://www.jstor.org/stable/431387" Can we separate the art from the artist? [Google Julian Beever] En ook dit is publieke kunst: hedendaagse trompe l'oeuil. Merk op dat het alleen werkt als de camera op een wel bepaald vast punt staat. Dus de manier waarop dit soort werken de omgeving mobiliseert is zeer beperkt. Lucette ter Borg en Carola Houtekamer: "Hoe een kunstenaar carrière maakt onder aanhoudende beschuldigingen van aanranding en verkrachting", NRC, 31 oktober, 2020. (Blackboard)

maandag 18 januari 2021
College 12 Kan kunst immoreel zijn? Morele beoordeling van kunstwerken en Implicatiekunst

L A Raeven: Wildzone (videostill)

L A Raeven: Wildzone (videostill)

Annorexia als kunst. Wat gebeurt er met de kijker?

Ervan uitgaand dat kunst alleen historisch gedefinieerd kan worden (Levinson) en dat kunst een autonome praktijk is, is de recente opkomst van overduidelijk immorele kunstwerken waarin vissen of mensen mishandeld worden omwille van een esthetische beleving bij het publiek, stelt ons voor een dilemma. Ofwel kunnen deze werken geen kunst zijn omdat ze immoreel zijn ofwel zijn het wel kunstwerken en heeft hun immorele aard een andere betekenis. In dat laatste geval zouden het gewoon instanties van bestaande kunstvormen kunnen zijn (met een immoreel aspect)---maar dat lijkt niet het geval. In plaats daarvan lijken ze iets geheel nieuws in de kunst, een nieuwe kunstvorm.
We bespreken voorbeelden van deze nieuwe kunstvorm--Implicatiekunst en laten zien dat ze door een eigen procede gekenmerkt worden en dat dat een artistiek procede is. Die twee-trapsbenadering is nodig omdat de definitie van kunst in het licht van het verleden (de historische definitie) opengebroken moet worden om revolutionaire nieuwe kunstvormen in de kunst te kunnen incorporeren.
Het procede van Implicatiekunst heeft te maken met de manier waarop de kijker geïmpliceerd wordt in het immorele aspect van een werk; waardoor zijn morele intuïties in een beleving (niet slechts een gedachte) worden opgewekt.


Vooraf lezen:

Gerwen, Rob van. 2017. "How the Present Rise of Implication Art Helps Clarify Both the Definition and the Moral Autonomy of Art. A Post-Script to Ethical Autonomism." ms. [Blackboard]


Verdieping (facultatief):

Gerwen, Rob van. 2004. ``Ethical Autonomism. The Work of Art as a Moral Agent.'' Contemporary Aesthetics, vol. 2. (online journal) Gerwen, Rob van. 2014. "Artists' Experiments and Our Issues with Them — Toward a Layered Definition of Art Practice." Proceedings of the European Society for Aesthetics, Volume 6, 2014, Edited by Fabian Dorsch and Dan-Eugen Ratiu, pp. 158-180.

donderdag 21 januari 2021
Geen College

Voorbereiding eindtoets.

maandag 25 januari 2021
Eindtoets

Eindtoets, stof sinds HC6, beschikbaar via Blackboard vandaag om 9.00 uur, inleveren vandaag om 17.00 uur.