[an error occurred while processing this directive]
Home Wijsbegeerte > Onderwijs > Wijsbegeerte > Minorgids

Wat is Wijsbegeerte?

Sinds 1998 is Wijsbegeerte op veel middelbare scholen een erkend eindexamenvak. Maar als je op school geen Wijsbegeerte hebt gehad, is het misschien moeilijk om je voor te stellen wat de studie inhoudt. Toch zullen veel filosofische vragen je bekend voorkomen. Bijvoorbeeld: Wat is waarheid? Wat is rechtvaardigheid? Wat geeft woorden hun betekenis?

De wetenschap is een complex bedrijf, dat bol staat van verschillende methoden, theorieën, open of verborgen agenda’s en verschillende maatschappelijke belangen die ermee gediend zijn. Alle wetenschappen hebben uitgangspunten waarop hun theoretische exercities berusten. Die uitgangspunten moeten tot op zekere hoogte stabiel worden gehouden om succesvol wetenschap te kunnen bedrijven. Toch zijn ze zelden boven discussie verheven. De filosofie onderzoekt de vanzelfsprekend lijkende uitgangspunten van de wetenschap en -ruimer- van het praktische handelen van mensen in bijvoorbeeld ethiek en politiek. Heel vaak blijkt daarbij dat veel van die uitgangspunten heel wat minder vanzelfsprekend zijn dan ze lijken. Filosofen als Plato, Aristoteles, Machiavelli, Hobbes, Kant, Nietzsche en Wittgenstein hebben hun roem te danken aan de wijze waarop zij oude vanzelfsprekendheden onderuit haalden en op een nieuwe manier rekenschap gaven van ons wetenschappelijk en praktisch handelen.

Het bevragen van vanzelfsprekendheden vereist het vermogen kritisch en zelfstandig na te kunnen denken. Om dit te leren moet de student zich de inhoud en strekking van veel vakliteratuur eigen maken. Dat vergt behoorlijk wat doorzettingsvermogen, maar het levert de student veel kennis en vaardigheden op. Het blijft bovendien niet bij lezen alleen. Onder begeleiding van competente docenten leer je over de stof na te denken, er over te schrijven en een eigen mening op een academisch verantwoorde wijze te beargumenteren.

Wijsbegeerte staat bekend als een pittige studie. Uit onze ervaring met met bijvak- en minorstudenten blijkt echter zeker niet dat zij gemiddeld lagere cijfers halen dan hoofdvakstudenten. De minors Wijsbegeerte zijn bovendien zo opgebouwd dat je eerst gedegen wordt ingeleid in een wijsgerige discipline, om pas vanuit die basiskennis de diepte in te gaan. Als je een minor kiest die voldoende aansluit bij je majorstudie en intellectuele nieuwsgierigheid aan doorzettingsvermogen koppelt, zul je meer dan genoeg intellectuele bagage bezitten om ten volle te kunnen profiteren van een minor filosofie.

Webmaster, laatst gewijzigd 14-11-2007 11:08