[an error occurred while processing this directive]

Home Wijsbegeerte > Onderwijs > Wijsbegeerte > Minorgids > Samenstelling van de minors

Samenstelling van de minors

Elke minor Wijsbegeerte voldoet aan drie fundamentele eisen:

1. De minor is samengesteld uit minstens vier cursussen van elk 7,5 ECTS.
  2. Minstens een van de vier vakken wordt op niveau 2 (= gevorderd) gevolgd.

De Faculteit Wijsbegeerte biedt aan:

Filosofie in context
De meeste minors bestaan voor het grootste gedeelte uit aanschuifonderwijs. Nu zijn er bij filosofie niet dusdanig grote aantallen studenten dat je ondergesneeuwd zult raken. Wel is het extra interessant om met studenten uit verschillende vakgebieden expliciet op de context van je eigen vakgebied en dat van de andere studenten in te gaan. Hiertoe is speciaal voor jullie de minor "Filosofie in Context" ontwikkeld met aparte cursussen voor studenten met een niet-wijsgerige major. Dat wil niet zeggen dat je er geen wijsbegeerte studenten  zult tegenkomen, maar zij representeren daar één van de vele vakgebieden.

Algemene minors
Een overzicht en inhoudelijke beschrijving van het aanbod tref je aan op deze pagina. Welke minor je kiest zal vaak afhangen van je majorvak en je persoonlijke belangstelling. Aarzel niet om bij vragen contact op te nemen met de studieadviseur Wijsbegeerte of de contactpersonen van de verschillende minors.

Specifieke minors
Specifieke minors zijn ontwikkeld voor studenten die vanuit een bepaalde thematische interesse een minor bij Wijsbegeerte willen volgen. Het gaat om thema's als Geschiedenis van de filosofie al dan niet gericht op een bepaalde periode, Ethiek, Esthetica. Logica. Filosofie en Maatschappij etc..
De minor Esthetica is een samenwerkingsverband met Letteren en bestaat uit apart voor deze minor ontwikkelde cursussen. De tijdsduur van alle thematische minors strekt zich uit over minimaal 1 jaar, de meeste starten in periode 1 maar niet uitsluitend. Lees daarom zorgvuldig de informatie door die gegeven wordt bij de diverse minors. Kun je in een bepaalde periode niet over dag, is er soms in de avond ook nog een mogelijkheid.

Afwijkend minorprogramma
Mocht je om inhoudelijke redenen willen afwijken van de bestaande minors, dan dien je daartoe een gemotiveerd schriftelijk verzoek in. Dit verzoek wordt behandeld door de studieadviseur van Wijsbegeerte en eventueel ook voorgelegd aan de examencommissie Wijsbegeerte. Het verzoek kun je richten aan:

Examencommissie Wijsbegeerte
t.a.v. drs. Heleen Rippen
3508 TC Utrecht

De benaming van een minor wordt bepaald door het gekozen pakket. Een minor dient minimaal drie vakken over het thema uit de benamingte bevatten, waaronder het niveau 2 vak. Een minor ‘Ethiek’ mag bijvoorbeeld pas die titel dragen, indien tenminste drie vakken (waaronder het niveau 2 vak) op het terrein van de ethiek liggen. In alle andere gevallen krijgt de minor de benaming ‘Algemene minor Wijsbegeerte’.

Overigens bestaat er altijd de mogelijkheid om een of meerdere losse vakken bij Wijsbegeerte te volgen en deze op te nemen in de profileringsruimte of als Academische Context. Bij de cursusomschrijvingen (te vinden in OSIRIS) is aangegeven of voorkennis vereist is. Bij niveau 1-vakken is dit nooit het geval.

Webmaster, laatst gewijzigd 14-11-2007 11:08