[an error occurred while processing this directive]

Home Wijsbegeerte > Onderwijs > Wijsbegeerte > Minorgids > Drie redenen

Drie goede redenen voor een minor Wijsbegeerte

Je overweegt een minor Wijsbegeerte te volgen. Dan zul je er zeker een vinden die aansluit bij je belangstelling. De minors van de Faculteit Wijsbegeerte bieden je de kans om kennis te maken met de belangrijkste wijsgerige denkers en ideeën uit 25 eeuwen menselijke geschiedenis. Op deze pagina worden alle minors beschreven. Ook vind je antwoorden op veel praktische vragen. Maar voor we de details bespreken, willen we drie redenen geven waarom een minor Wijsbegeerte aan de Universiteit Utrecht een welbesteed onderdeel van je studie zal zijn.

1. Je profiteert ervan in je majorstudie

Wijsbegeerte (filosofie) is een intellectueel uitdagend vak. Het buigt zich over de aard van het menselijk bestaan. Tal van vragen over kennis, bewustzijn, emoties, ethiek, politiek, natuurwetten en regels voor correct redeneren werden binnen de filosofie voor het eerst beantwoord. Naast intellectuele vergezichten biedt de filosofie verrassend praktische inzichten in de fijne kneepjes van wetenschappelijke theorievorming en de eigenaardigheden van de menselijke psyche en het menselijk handelen.

Friedrich Nietzsche noemde de Wijsbegeerte aan het einde van de 9e eeuw al de ‘moeder der wetenschappen’. Want vrijwel alle alfa-, gamma- en bètawetenschappen hebben historische wortels in de filosofie. Met name filosofen uit de Griekse Oudheid, de Renaissance, de Verlichting en de moderne en postmoderne periodes stelden vragen over natuur, samenleving, taal, denken en media die hun sporen hebben nagelaten in vrijwel alle wetenschappen. Dus wat je majorstudie dan ook is, een goed gekozen minor Wijsbegeerte zal je nieuwe inzichten geven in de uitgangspunten en vaak ook de geschiedenis van je majorstudie. Juist omdat een minor Wijsbegeerte je enige afstand zal geven van de specifieke vragen en methodes van je majorstudie, zul je je op zelfstandiger wijze tot je studie leren verhouden.

2. Je verwerft praktisch inzetbare academische vaardigheden

Tijdens een minor filosofie doe je academische vaardigheden op die bij veel andere studies minder worden geoefend. Onderzoek heeft aangetoond dat wie onder deskundige begeleiding heeft geleerd bijvoorbeeld logische, retorische, metafysische en ethische problemen te analyseren, vaak in staat is de daarbij benodigde vaardigheden ook op andere terreinen snel en efficiënt in te zetten. Filosofen zijn dan ook niet per definitie boekenwurmen. Ze vinden sinds jaar en dag werk in het bedrijfsleven, bij uitgeverijen, in de politiek, op ministeries, in de journalistiek, in onderwijs en wetenschap en in de informatica. Ze maken daar gebruik van hun uitstekende analytische vermogens, de kunst hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden en de bekwaamheid in geschreven en gesproken woord een sluitend betoog te houden. Allemaal zaken die aan de Faculteit Wijsbegeerte bij de begeleiding van studenten veel aandacht krijgen. Als minorstudent zul je vier cursussen lang niet alleen Wijsbegeerte studeren, maar je ook deze vaardigheden eigen maken. Kortom: van een minor filosofie zul je niet alleen in je majorstudie maar ook in je (toekomstige) beroep nog veel plezier hebben.

3. Je kiest uit een breed en flexibel palet aan vakken en studeert in je eigen tempo

In Utrecht bestaat een zeer breed aanbod aan wijsgerige vakken. De cursussen worden zowel in een voltijdals een deeltijdopleiding aangeboden. Als minorstudent mag je zowel de dag- als de avondcolleges volgen, wat roosterproblemen met je majorstudie helpt voorkomen. Voor wie snel wil of moet studeren zijn er korte minors, waarin je gedurende twee of drie (voltijd) of vier tot zes (deeltijd) onderwijsperiodes vier wijsgerige cursussen doet. Maar er zijn ook minors die je over een langere periode kunt spreiden. Welke minor je ook kiest, bij afronding krijg je van de Faculteit Wijsbegeerte een officieel minorcertificaat dat je aan je portfolio kunt toevoegen.

Overigens is het altijd goed om één of meerdere losse vakken bij Wijsbegeerte te volgen. Als je er om welke reden dan ook niet in slaagt een minor af te ronden, kun je de behaalde vakken altijd nog opnemen in de profileringsruimte of als academische contextvakken.

Webmaster, laatst gewijzigd14-11-2007 11:08