web page WIJSGERIGE ANTROPOLOGIE EN KRITISCHE THEORIE

WIJSGERIGE ANTROPOLOGIE EN KRITISCHE THEORIE

(Human Nature and Critical Theory), Dept. Filosofie, Utrecht Universiteit

Please note that in 2012–13 (period 4), this course will be taught by Annemarie Kalis and Kirsten Pols. The emphasis will be on philosophical anthropology. For more questions, you can contact Dr. Kalis at Annemarie Kalis A.Kalis@uu.nl

************************************************

Previous version: dr. Joel Anderson (2008–2009, periode 4)

Cursushandleiding DEELTIJD Cursushandleiding VOLTIJD

Wijsgerige antropologie houdt zich bezig met de wezenlijke kenmerken van de mens, over de criteria voor persoon-zijn en het structuur van het “zelf.” Hier gaat het ook over de omstandigheden waarin de mens zich tot echte mens kan ontwikkelen en de maatschappelijke verschijnselen die tegen deze ontwikkeling werken. Op deze manier rusten vele vormen van maatschappijkritiek op veronderstellingen m.b.t. wat “pathologisch” voor een mens zou zijn. In deze cursus bespreken wij zowel deze vorm van antropologisch geinformeerde maatschappijkritiek als ook sceptische kritiek op de mogelijkheid van uitspraken over het wezen van de mens. Centrale auteurs zijn Michel Foucault, Jurgen Habermas, Charles Taylor en Axel Honneth.

Bij de eerste bijeenkomst in deeltijd (en de tweede in voltijd) zal de volgende tekst van Charles Taylor worden besproken, “What is Human Agency?”

De teksten uit de reader zijn als volgt:

  1. Taylor, Charles, “Inescapable Frameworks,” in Sources of the Self: The Making of the Modern Identity. Cambridge: Harvard University Press, 1989.
  2. Taylor, Charles, “The Self in Moral Space”.
  3. Taylor, Charles. A Secular Age. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2007, “introduction” en ch. 14, pp. 522–35.
  4. Taylor, C. “Explanation and Practical Reason.” In Philosophical Arguments, 34–60.
  5. Foucault, Michel. “Foreword to the English edition,” in M. Foucault, The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences. New York: Vintage Books, 1970, ix - xxiv.
  6. Habermas, Jurgen. “From Kant’s ‘Ideas’ of Pure Reason to the ‘Idealizing’ Presuppositions of Communicative Action: Reflections on the Detranscendentalized ‘Use of Reason’.” In Pluralism and the Pragmatic Turn: The Transformation of Critical Theory: Essays in Honor of Thomas McCarthy, edited by William Rehg and James Bohman, translated by Barbara Fultner, 11–40. Cambridge, Mass: MIT Press, 2001.
  7. Habermas, J. “Individuation through Socialization: On George Herbert Mead’s Theory of Subjectivity.” In Postmetaphysical Thinking, 149–204.
  8. Taylor, C. “The Dialogical Self.” In James F. Bohman and David R. Hiley (eds.), The Interpretive Turn: Philosophy, Science, Culture, 304–14. Ithaca: Cornell University Press, 1991.
  9. Honneth, Axel. “Decentered Autonomy: The Subject After the Fall.” In Disrespect: The Normative Foundations of Critical Theory, 181–193. Cambridge: Polity, 2007.
  10. Anderson, J., and A. Honneth. “Autonomy, Vulnerability, Recognition, and Justice.” In Autonomy and the Challenges to Liberalism: New Essays, edited by J. Christman and J. Anderson, 127–49. New York: Cambridge University Press, 2005.

Dr. Joel Anderson, Department of Philosophy Faculty of the Humanities, Universiteit Utrecht Janskerkhof 13A, room 1.04 3512 BL Utrecht, The Netherlands Tel. +31–30/253–2874 (secr. x4399) http://www.phil.uu.nl/~joel/ http://www.uu.nl/philosophy