WIJBEGEERTE 3040:
RATIONALITEIT,
HANDELING,
IDENTITEIT
(Rationality, Action, Identity)
Nota bene: in
2007-2008, periode 4 wordt de cursus gegeven door Jos Philips
voor meer informatie: josphilips "@" hotmail.com
1.
Rationaliteit:
Bestaat praktische redenering
uitsluitend uit redenering over de beste middel tot een gekozen doel,
of is er
wel degelijk de mogelijk, rationeel over doeleinden te twisten?
2.
Handeling: Bij
welke
bewegingen van
mijn lichaam ben ik zelf betrokken? In
hoeverre zijn wij
verantwoordelijk voor onze handelingen?
Of, met Wittgenstein, kunnen we vragen, ÒAls je van het opsteken
van een
vinger de vingerbeweging aftrekt, wat blijft over?Ó
3.
Identiteit: Op
basis
waarvan kan ik beweren dezelfde mens te zijn die tien jaar geleden in
mijn
lichaam te vinden was? Kunnen
identiteitskenmerken als redenen dienen?
4.
De in zich
zelf verdeelde wil:
Hoe zijn de paradoxale fenomenen (zoals zelfbedrog, zelfverraad en
wilszwakte)
te begrijpen, waarin ÒikÓ ogenschijnlijk tegen ÒmezelfÓ in ga?
Er wordt doorgaans aandacht besteden aan de
verschillen tussen Humeaanse en Kantiaanse stromingen in de hedendaagse
discussie.
Informatie van 2005-2006
(Periode 4, Di 11-12.45 & Do.
13.15-15uur (Ruppert 134))
Links:
Cursushandleiding
("syllabus") in PDF
(2003-2004):
PDF
van de cursushandleiding / "syllabus"
Docent:
Joel Anderson Joel.Anderson@phil.uu.nl http://phil.uu.nl/~joel Bestuursgebouw
172; 253-2874 (of de Onderwijsadmin:
253-1831).
Cursusdoelen: Studenten
weten na afloop van de cursus in grote lijnen de belangrijkste
hedendaagse filosofische theorie‘n over praktische rationaliteit,
menselijke handeling en persoonlijke identiteit. |
Aspecten van
academische vorming:
1.
Schrijven
(algemeen) Ð diverse typen teksten plannen, schrijven, herschrijven en
afwerken
2.
Bestuderen en
analyseren van teksten 3. Discussi‘ren, debatteren.
Literatuur
(en waar
verkrijgbaar) [totaal aantal paginaÕs: circa 650 = 8 weken X 80 blz.]
1. John R.
Searle, Rationality
in Action (Cambridge,
Mass.:
MIT Press, 2001) (Broese)
2. Harry
G. Frankfurt,
Reasons of Love
(Princeton: Princeton University Press,
2004)
(Broese)
3. Cursus
reader
(balie van Wijsbegeerte).
Elektronische
leeromgeving BSCW
(http://bscw.phil.uu.nl)
Wij zullen
gebruik
maken van de elektronische leeromgeving BSCW. Studenten Wijsbegegeerte
(ook CKI
& LAS) hebben toegang tot BSCW met hun facultaire username en
password.
Voor studenten van buiten wijsbegeerte, die dus geen facultaire
username en
password hebben, zijn al een username en password aangemaakt. Deze
worden
tijdens het tweede college verdeeld.
Informatie
over het
gebruik van BSCW vindt u op de website van de systeemgroep
wijsbegeerte. Klik
op de site www.phil.uu.nl op ÔDe faculteitÕ en dan op ÔhelpdeskÕ en
bekijk de
FAQ over BSCW.
Plan van de bijeenkomsten
Bijeenkomst
|
Literatuur en Opdrachten (Leesopdrachten zijn onderstrepen)
Alle teksten (behalve Frankfurt &
Searle zijn de de reader te vinden) |
Di, 25 april |
|
11-11.50 12.00-12.45 |
Hoorcollege
1: Introductie; Wat is Òwijsgerige antropologieÓ? Overzicht
over de cursus; SearleÕs Rationality in Action |
Do, 27 april |
|
13.15-13.45 13.45-15 + pauze |
Discussie
over Searle, Rationality in Action, blz xii-xvi; 1-32. Hoorcollege
2: Kernpunten van SearleÕs theorie |
2 & 4 mei |
GEEN BIJEENKOMSTEN Ð
SEARLE LEZEN!! |
Di, 9 mei |
|
11-12.05 12.15-12.45 |
Discussie
over Searle, Rationality in Action, blz.33-165 Hoorcollege
3:Praktische redeneren;interne & externe redenen;Hume |
Do, 10 mei |
|
13.15-14.05 14.15-15.00 |
Discussie
Williams, ÒInternal&External ReasonsÓ; Searle, blz.167-218 Hoorcollege
4: De Òinferential" netwerk achter Žchte
wensen |
Di, 16 mei |
|
11-11.50 12.00-12.45 |
Discussie
over Millgram, Practical Induction, ch. 1-2. Hoorcollege
5: Second-order desires & strong evaluatieons |
Do, 18 mei |
|
13.15-14.05 14.15-15.00 |
Discussie
over Charles Taylor, ÒWhat is Human Agency?Ó Hoorcollege
6: Harry FrankfurtÕs theorie van de praktische rede |
Di. 23 mei |
|
11-11.50 12.00-12.45 |
Discussie
over Frankfurt, Reasons of Love, ch. 1-2 (blz. 1-68) Hoorcollege
7: Meer over Frankfurt en de kritieken erop. |
Do, 25 mei |
HEMELVAARTSDAG Ð geen
bijeenkomst |
|
|
Di, 30 mei |
Toets 1 |
11-11.40 11.45-12.15 12.15-12.45 |
Tussentoets
Ð korte schriftelijke toets Discussie
over Frankfurt, Reasons of Love, ch. 3 (blz. 69-100) Hoorcollege
8: Parfit en persoonlijke identiteit |
Do, 1 juni |
|
13.15-14.05 14.15-15.00 |
Discussie
over Parfit, Reasons and Persons (selectie in reader). Hoorcollege
9: Intersubjektivistische benaderingen van het zelf (Mead; Habermas) |
Di, 6 juni |
|
11-11.50 12.00-12.45 |
Discussie
over Habermas, ÒIndividuation Through SocializationÓ Hoorcollege
10: Vrije wil, ascriptivisme, emoties en Strawson. Ook:
Feedback over tussentoets; opmerkingen over eindtoets |
Do, 8 juni |
|
13.15-14.05 14.15-15.00 |
Discussie
over Strawson, ÒFreedom and ResentmentÓ ; Searle, ch. 9. Hoorcollege
11: DavidsonÕs handelingstheorie; hoe redenen handelingen kunnen
veroorzaken;ofwel The Classic Theory Defended! |
Di, 13 juni |
|
11-11.50 12.00-12.45 |
Discussie
over Davidson, ÒAction, Reasons, and CausesÓ & ÒAgencyÓ Hoorcollege
12: Kantiaanse handelingstheorie‘n
(Shapiro, Velleman) |
Do, 15 juni |
|
13.15-14.05 14.15-15.00 |
Discussie
over Shapiro, ÒThree Conceptions of Action in Moral TheoryÓ &
Velleman, ÒWhat Happens When Someone Acts?Ó Hoorcollege
13: Irrationaliteit en de verdeelde wil;
wilzwakte (akrasia); zelfbedrog; Òjezelf zijnÓ als intersubjectieve prestatie. |
Di, 20 juni |
Toets 2 |
11-11.40 11.50-12.45 |
Tweede
korte toets over de teksten sinds toets 1. Discussie
over (1) Davidson, ÒDeception and DivisionÓ; (2)
HarrŽ, ÒThe Social Context of Self-DeceptionÓ; (3) Searle, ch. 7 Terugblik
en afrondende opmerkingen. |
[Do, 22 juni] |
Reserve datum |
13.15-15.00 |
(Als
het nodig is om een andere bijeenkomst in te halen.) |
Do, 29.juni |
EINDTOETS DEADLINE: 16uur* |
*Als het laat is, wordt 0,5 punten van de cijfer afgetrokken; voor elke verdere periode van 24uur wordt nog een half-punt afgetrokken. (Dus, vrijdag om 17 uur is een heel cijferpunt.)
1.
Aanwezigheid
en actieve deelneming (noodzakelijk voor het
halen
van de
cursus, maar wordt niet becijferd).
Aanwezigheid: Er
geldt een aanwezigheidsplicht, omdat
het succes van de discussies grotendeels afhankelijk is van brede, goed
voorbereide deelneming. Men mag tijdens de cursus drie maal zonder opgave van
redenen
verstek laten
gaan. Als men vaker mist, moet men moet een korte paper over de teksten
van
elke gemiste bijeenkomst schrijven (over een door mij gekozen
onderwerp). In geval van langer durende
afwezigheid, neem z.s.m. met mij contact op. Bij de toetsen wordt alle
in hoor-
en werkcolleges behandelde stof bekend verondersteld.
Actief deelneming aan de discussie wordt verwacht.
Voorbereiding:
Deelnemers horen de aangegeven (hieronder onderstrepen) tekst
goed van
te voren te hebben bestudeerd.
Hierbij dient het hoorcollege in de tweede deel van de
voorafgaande
bijeenkomst ori‘ntatie te leveren.
In de discussies, zullen wij concentreren op drie soorten vragen:
á
Wat
kunnen wij
van de tekst leren? Welke nieuwe
inzichten zitten erin?
á
Als
wij de
centrale stellingen van de tekst zouden aanvaarden, wat zou dat voor
(problematische) implicaties opleveren?
á
Wat
zijn de
gaten in de argumentaties Ð en hoe zou de auteur die kunnen dichten?
Probleemstelling (allŽŽn niveau
3):
Studenten die voor niveau 3 ingeschreven staan worden geacht ŽŽn
keer
tijdens de cursus een probleemstelling van 100-150 worden in te dienen
en voor
te lezen. Ook hier wordt geen
cijfer gegeven, maar als het niet adequaat is, moet het nog een keer
worden
gedaan, tot dat het goed is.
2.
Twee
korte toetsen (40% (2 X 20%) van
eindcijfer)
Deze korte toetsen (30-40 minuten,
deels meerkeuze vragen) dienen te
controleren, dat de teksten goed gelezen worden. Er
kunnen verschillende vragen zijn voor niveau 2 en 3.
Om deze vak te halen, moet men aan
allebei deze toetsen voldoen (min. cijfer 5,5). Herkansing
via mondeling tentamen.
3.
Eindtoets (60% van eindcijfer)
Niveau 2: Deze
toets bestaat uit twee vragen die bij de voorlaatste hoorcollege worden
verdeelt. Op elk vraag moet een getypt antwoord van max. 500 worden
(circa 2
A4tjes, dubbel regelafstand).
Niveau 3: Eindpaper
van 1500-2000 woorden over
een onderwerp uit de cursus. Tijdens de cursus wordt aan hand van de
presentaties van paperonderwerpen aandacht besteden aan het formuleren
van een
geschikte onderwerp.
Studenten
worden
aangeraden de vaardigheidsreader van Wijsbegeerte (ÒW‡t je zet en h—e
je het
zegtÓ) te raadplegen. http://www.phil.uu.nl/onderwijs/
wijsbegeerte/2005-2006/onderwijsaanbod/bachelor/Vaardighedenreader.pdf]
Academische
fraude
wordt niet getolereerd, incl. samenwerking aan schriftelijke toetsen.
Als je
vragen hebt over wat toegestaan is, neem met mij contact op.