Cursushandleiding
Filosofie van de Geest (WY1V12006) 2012-2013, per 2
Docent: Joel
Anderson Janskerkhof 13a, kamer 1.04
Joel.Anderson@phil.uu.nl Tel. (030) 253-2874 (of de
secretariaat: x1831).
Hoorcolleges:
dinsdag 13.15-15.00 Ruppert
Rood & donderdag 17.15-19.00 in KNG
80, 0.06
Werkgroepbegeleiders:
WG1
(Drift
23, zaal 103): Bart
Kamphorst Bart.Kamphorst@phil.uu.nl
WG3
(Drift
23, zaal 103): Bart
Kamphorst Bart.Kamphorst@phil.uu.nl
1.
Toets
1 (40%) - 20 december 2012, 15-17 uur)
Bij het
schriftelijke tentamen wordt getoetst in hoeverre deelnemers de verplichte
literatuur beheersen – niet alleen de posities maar ook de argumentatie.
Dit is geen Òopen boekÓ
tentamen. (Voor studenten
wijsbegeerte worden de cijfer hiervoor meegenomen in de BSA Òpre-adviesÓ)
2.
Toets
2 (40%) – in te leveren op 24 januari 2013, voor 17 uur.
Deze
toets bestaat uit twee korte essays. Elk essay mag een omvang hebben van max.
750 worden (circa 3 A4-tjes) en moet voor 12 uur op maandag 25 januari 2009 worden ingeleverd
(zowel op papier als ook elektronisch – instructies zullen volgen). Het
cijfer voor deze toets is het gemiddelde van de cijfers voor de twee essays.
Essay 1
moet een antwoord geven op een vraag over een onderwerp die na Toets 1 wordt
behandelt. Hier gaat het vooral om
het integreren van verschillende argumentatieve benaderingen (die in het
verplichte literatuur te vinden is).
De vraag zal bij de laatste hoorcollege worden verdeeld.
In Essay
2 moet men een stelling ten opzichten van een onderwerp uit de cursus
ontwikkelen en de stelling verdedigen in gesprek met auteurs uit de cursus. Men zult kunnen kiezen uit verschillende
onderwerpen, die tijdens de hoorcollege begin januari zullen worden verdeeld.
3.
Referaat
(20%)
Elke
student moet een referaat van max. 10 minuten houden in een werkgroep.
Studenten moeten zich inschrijven voor een datum. Let op: het veroorzaakt grote
problemen als iemand een afgesproken datum voor een referaat afzegt of niet
komt opdagen. Het referaat wordt beoordeeld op basis van de volgende
ÒBeoordelingscriteria voor Referaten in Filosofie van de GeestÓ. De kwaliteit
van de hand-out is eveneens een belangrijk onderdeel van de beoordeling.
Beoordelingscriteria
voor Referaten in Filosofie van de Geest
Zie ook de de vaardigheidsreader te vinden is (ÒW‡t je zegt en h—e je het zegtÓ): http://www.phil.uu.nl/onderwijs/wijsbegeerte/formulieren/Vaardighedenreader.pdf
1.
Kwaliteit van de inhoud (60%)
á
Het referaat heeft een
HELDERE VRAAG- OF PROBLEEMSTELLING, die ook aansluit bij de relevante
discussievraag uit de hoorcollege.
á
Het referaat maakt
duidelijk hoe men het niet eens zou kunnen zijn met de stelling en waarom.
á
Het referaat verdedigt
de centrale stelling tegen mogelijke kritieken of alternatieve benaderingen.
á
Het referaat is gŽŽn
samenvatting van de teksten en geeft weer wat in de besproken teksten staat,
uitsluitend als de relevant is voor het verdedigen van het centrale stelling.
á
Het thema kan in de
vorm van een referaat en in het daarvoor opgegeven tijdsbestek AFDOENDE WORDEN
BEHANDELD.
á
Het referaat kent een
HELDERE EN OVERTUIGENDE ARGUMENTATIE.
á
Het referaat presenteert
relevante DISCUSSIEVRAGEN die de kwaliteit van de werkgroep ten goede
komen.
2.
Mondeling presentatievaardigheden (20%)
á
De referent spreekt
helder, verstaanbaar en met het juiste tempo.
á
De referent maakt
oogcontact met studenten uit de hele groep.
á
De referent maakt een
overtuigende indruk (lichaamstaal, intonatie, etc.)
á
De referent blijft
binnen de tijd (10 minuten).
á
De referent levert een
goede bijdrage in de aansluitende DISCUSSIE.
3.
Formele criteria (20%)
á
Het referaat gaat
vergezeld een hand-out (of eventueel een volledig uitgeschreven referaat). Op
deze hand-out staat duidelijk de TITEL van de besproken tekst(en), de NAAM en
het STUDENTNUMMER van de referent, de datum en de cursusgegevens.
á
Het referaat geeft waar
nodig BRONVERMELDING.
4.
Inspanningseis:
Goed voorbereide, actieve deelname aan de werkgroepen (een ÒvoldoendeÓ voor dit
onderdeel is noodzakelijk voor het halen van de cursus)
Studenten
die zich hebben ingeschreven voor deze cursus worden geacht de hoorcolleges te
volgen en goed voorbereid aan de werkcolleges te participeren. Voor de hoorcolleges geldt geen formele
aanwezigheidsplicht. De hoorcolleges zijn bedoeld om het lezen en begrijpen van
deze – vrij moeilijke teksten – te vergemakkelijken.
Bij de
werkgroepen zit het anders. Daar gaat het om discussie en dus hangt de kwaliteit van de bijeenkomst af van de
voorbereiding van de studenten. Deze bijeenkomsten zijn dan ook verplicht,
evenals het zorgvuldig lezen van de teksten die in een specifieke
werkgroepbijeenkomst worden behandeld. Studenten die meer dan 2 werkgroepen
v——r de tussentoets of meer dan 1 werkgroepbijeenkomst n‡ de tussentoets missen
(d.w.z. niet voorbereid aanwezig zijn), krijgen een ÒonvoldoendeÓ voor de
cursus als geheel. Om de cursus dan alsnog te halen bestaat een soort
herkansing, die (waarschijnlijk) de vorm zal aannemen van een mondeling
tentamen over de inhoud van de hele cursus, af te nemen in de laatste week van
de cursus.
Aanwezigheid
bij de werkgroepen wordt bijgehouden, maar ik ga (in eerste instantie) er
gewoon van uit dat iedereen de teksten voor de werkgroepen zorgvuldig heeft
gelezen en een adequaat antwoord zou kunnen geven op de daarbij behorende
ÒbegripsvragenÓ. Als blijkt dat dit
niet kan worden verondersteld kan het alsnog gebeuren dat dit in de werkgroepen
getoetst wordt. Maar liever niet, toch?
5.
Aanvullende
toetsing ofwel rectificatie (er is geen ÒherkansingÓ):
Enkel
studenten die (A) aan beiden toetsen hebben deelgenomen en een referaat hebben
gehouden, (B) een onvoldoende als
eindcijfer voor de cursus hebben
gekregen (dus minder dan een 5,5 onafgerond) en (C) wel een cijfer van minimaal
4,0 (afgerond) hebben gekregen, komen in aanmerking voor aanvullende toetsing
en kunnen op basis daarvan de cursus alsnog halen. Deze rectificatie neemt de
vorm van een cumulatieve tentamen (waarschijnlijk mondeling) over alle teksten
uit de hele cursus, waarschijnlijk in de vierde week van de volgende
onderwijsperiode. Van studenten die
hiervoor een voldoende cijfer krijgen wordt het eindcijfer in een Ò6,0Ó
veranderd.
Hoorcolleges
zijn bedoeld om het lezen van deze (redelijk moeilijke) teksten voor te
bereiden; in de werkgroepen worden de teksten besproken en geanalyseerd; de
teksten kunnen het beste na het hoorcollege maar voor de werkgroep worden
gelezen.
datum |
bijeenkomst |
Di 13 nov 09.00-10.45 of 11.00-12.45 |
GEEN WERKGROEPEN! |
Di 13 nov 13.15-15.00 |
Hoorcollege 1: Inleiding & dualisme |
Do 15 nov 13.15-15.00 of 15.15-17.00 |
Werkgroep 1: Over de teksten: * Descartes:
"Meditaties" (fragment) * Chalmers: "Facing
up to the problem of consciousness" (p 1-13) |
Do 15 nov 17.15-19.00 |
Hoorcollege 2: Identity theory &
functionalisme |
Di 20 nov 09.00-10.45 of 11.00-12.45 |
Werkgroep 2: Over de teksten: * Smart: "Sensations
and brain processes" * Lewis: "Mad pain
and Martian pain" |
Di 20 nov 13.15-15.00 |
Hoorcollege 3: Het qualia-probleem |
Do 22 nov 13.15-15.00 of 15.15-17.00 |
Werkgroep 3: Over de teksten: * Nagel: "What is it
like to be a bat?" * Jackson: "Epiphenomenal
qualia" * Lewis:
"Postscript: Knowing what it's like" |
Do 22 nov 17.15-19.00 |
Hoorcollege 4: Wittgenstein &
logisch behaviorisme |
Di 27 nov 09.00-10.45 of 11.00-12.45 |
Werkgroep 4: Over de teksten: * Malcolm:
"Knowledge of other minds" * Ryle: "Descartes'
myth" Korte selectie uit Filosofische onderzoekingen (op
Blackboard) |
Di 27 nov 13.15-15.00 |
Hoorcollege 5: Folk psychology en
eliminativisme |
Do 29 nov 13.15-15.00 of 15.15-17.00 |
Werkgroep 5: Over de teksten: * Churchland:
"Eliminative materialism and the propositional attitudes" * Rudder Baker:
"Cognitive suicide" |
Do 29 nov 17.15-19.00 |
Hoorcollege 6: De 'intentional stance' |
Di 4 dec 09.00-10.45 of 11.00-12.45 |
Werkgroep 6: Over de tekst: * Dennett: "True
believers: the intentional strategy and why it works" |
Di 4 dec 13.15-15.00 |
Hoorcollege 7: Davidson & radical
interpretation |
Do 6 dec 13.15-15.00 of 15.15-17.00 |
Werkgroep 7: Over de teksten: * Davidson:
"Rational animals" * Davidson:
"Actions, reasons, and causes" |
Do 6 dec 17.15-19.00 |
Hoorcollege 8: Kunnen dieren denken? |
Di 11 dec 09.00-10.45 of 11.00-12.45 |
Werkgroep 8: Over de teksten: * Searle: "Animal
minds" * Malcolm:
"Thoughtless brutes" |
Di 11 dec 13.15-15.00 |
Hoorcollege 9: 'Theory-theory' versus simulatietheorie |
Do 13 dec 13.15-15.00 of 15.15-17.00 |
Werkgroep 9: Over de teksten: * Heal:
"Understanding other minds from the inside" * Carruthers:
"Simulation and self-knowledge: a defence of theory-theory" |
Do 13 dec 17.15-19.00 |
Hoorcollege 10: Emoties |
Di 18 dec 09.00-10.45 of 11.00-12.45 |
Werkgroep 10: Over de teksten: * Solomon: "Emotions
and choice" * Prinz: "Embodied
emotions" |
Di 18 dec dec 13.15-15.00 |
Hoorcollege 11: Terugblik &
overzicht, voorbereiding op de tussentoets |
Donderdag 20 december 17.15-19.00 |
Tussentoets ! (GEEN
werkgroepen daarvoor) |
Di 8 jan 010.00-10.45 of
12.00-12.45 |
Nabespreking tussentoets
begint laat!!! |
Di 8 jan 13.15-15.00 |
Hoorcollege 12: Persoon-zijn &
autonomie |
Do 10 jan 13.15-15.00 of 15.15-17.00 |
Werkgroep 12: Over de teksten: * Frankfurt: "Freedom
of the will and the concept of a person" (deze tekst is niet in de
reader; beschikbaar via Blackboard) * Frankfurt:
"Identification and wholeheartedness" |
Do 10 jan 17.15-19.00 |
Hoorcollege 13: Het vrije wil debat |
Di 15 jan 09.00-10.45 of 11.00-12.45 |
Werkgroep 13: Over de teksten: * Strawson: "The
impossibility of moral responsibility" * Dennett: "I could
not have done otherwise: so what?" |
Di 15 jan 13.15-15.00 |
Hoorcollege 14: 2e persoonsperspectief
op vrijheid en verantwoordelijkheid |
Do 17 jan 13.15-15.00 of 15.15-17.00 |
Werkgroep 14: Over de teksten: * Anderson:
"Vrijheid door betrokkenheid" * Wolf: "The
importance of free will" |
Do 17 jan 17.15-19.00 |
Hoorcollege 15: Terugblik en overzicht |
24 jan, 17 uur |
Deadline eindtoets
(take-home) |